פרשת משפטים - מלך במשפט יעמיד ארץ

mishpat_moznaim_justiceפרשת משפטים כשמה כן היא , פרשה העוסקת בדינים רבים, עקרוניים ופרטיים. חשיבותם של הדינים יכולה להילמד מכך שבין שבע מצוות בני נח, שמהווים יחדיו דרך חיים מינימלית המתאימה לגויים, נמצאים "דינים" יחדיו עם שלש העבירות החמורות,גזל וכד'.-כלומר משפטים ודינים הם יסוד הכרחי בקיומה של כל חברה באשר היא.

 
המדרש בפרשתינו ממשיל את חיבורה של פרשה זו לפרשת מתן תורה, [שהרי היא נכתבה בתורה מיד לאחריה], למטרונה שהולכת בדרך ולפניה ואחריה אנשי המשמר. כך מתן תורה -המטרונה- נמצא בתורה כשלפניו ולאחריו הדינים. בפרשת בשלח - "שם שם לו חק ומשפט ושם נסהו", ובפרשתנו - המשפטים.

זהו מבט מכיוון אחד. מהעבר השני יש לזכור ולשים לב שאף פרשתינו נמצאת בין לבין.  בין מתן תורה המוזכר בפרשת יתרו. לבין "ברית האגנות" המוזכרת בסוף פרשתינו והמתארת ברית שבין עם ישראל לקב"ה.

ברית האגנות, על פי פירוש רש"י זהו אירוע שקרה במהלך מתן תורה. ואם בחר הקב"ה למקם את המשפטים בין שני בתרי אירוע אחד, או אפילו בין שני אירועים שונים [כהבנת הרמב"ן] ששניהם עקרוניים ומבטאים את הקשר שבין בורא עולם לביננו, הרי שדבר זה אומר דרשני.אותו קשר ודבקות שבין שתי הפרשיות יתרו ומשפטים, על פי שני הקישורים דלעיל, ניתן להתבאר כשני עניינים שאחוזים ודבוקים זה בזה.

מתן תורה שבליבו עומדים עשרת הדיברות, עוסק בפנים מגוונות של קיומנו כיהודים. מצות אמונה, מצוות יסוד כשבת וכיבוד אב ואם, התנהגויות יסוד שבין אדם לחבירו-לא תרצח ,לא תגזול וכד'. כדי לעגן את עקרונות היסוד בחיי המעשה אנו זקוקים למערכת משפט. שלמה המלך אומר במשלי [כט,ד] "מלך במשפט יעמיד ארץ"; מיכה הנביא מונה שלש עקרונות יסוד ואומר "הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה יְקֹוָק דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיך" [ו,ח]

מערכת משפט השופטת על פי חוקי התורה יש לה כמה יתרונות מרכזיים:

  1. בירור וליבון הפרטים השונים וקירוב התורה לחיי המעשה. יצירת חיבור בין אידיאלים ועקרונות לשפת היום יום.
  2. הפיכת התורה לתורת חיים. העיסוק בתורה אינו רק תיאורטי ועקרוני אלא עיסוק בדבר הקרוב ללב שאנו חיים ונוהגים על פיו.-ראה לדוגמא את ההבדל בין "אורח חיים" לבין הלכות מקדש וקודשיו.
  3. הפיכת חיי היום יום שלנו ליותר משמעותיים, עת נוצרים בעיות וקשיים וכל אחד מהם מהווה גשר ל"דרישת אלוקים".

וכיון שכך חובה עלינו לעשות כל שביכולתנו להפוך את מערכת המשפט שלנו למשהו חי ותוסס שיכול להוות אלטרנטיבה של אמת למערכת הקלוקלת של ה"ערכאות " שמפיהם אנו כביכול חיים. כך נקדש את מחנינו, נהפוך את חיינו לאמיתיים ועקרוניים יותר. ונוכל לראות במערכת המשפט מערכת של חינוך אמיתי.

ונזכה שיקויים בנו הכתוב"[ישעיהו א,כו]: ואָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה: