ראש השנה - ראש השנה לגאולה

מאת: רה"י הרב ישעיהו מייטליס

קטגוריה: מ. ימים נוראים, ראש השנה ויום כיפור

ראש השנה לגאולה.
הגאולה תופסת מקום מרכזי בעולמה של היהדות והציפיה לגאולה מלווה אותנו בכל יום .
אנו מתפללים שלש פעמים ביום בתפילת העמידה: "ברוך אתה... גאל ישראל".
כמו כן מופיעה הציפיה לגאולה ביג' עיקרי האמונה "בכל יום אחכה לו שיבא".
אחת השאלות שאדם נשאל לאחר מותו היא "ציפית לישועה" (שבת לא) ללמדנו כי הציפיה לישועה היא חובה תמידית שאדם עתיד להישאל עליה ביום הדין.

 

בכל זאת ישם זמנים מיוחדים שבהם הציפיה גדולה יותר:

א) חודש ניסן: "בניסן נגאלו בניסן עתידים להגאל" וכדברי הנביא "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת" (מיכה ז/טו)
וכן אחד מהטעמים למנהג "המימונה" הוא מלשון "אמונה", הנה עבר חג הפסח השנה ולא נגאלנו ובכל זאת אנו ממשיכים להאמין בו ובוטחים בו שישלח את המשיח במהרה.

ב) תשעה באב: בתשעה באב נחרבו בתי המקדש ובתשעה באב נולד משיח (ירושלמי ברכות ב/ד)

ג) ראש השנה: הגמ' במסכת ראש השנה (דף יב) מביאה מחלוקת מתי נברא העולם בניסן או בתשרי לדעת רבי אליעזר העולם נברא בתשרי, הוא סובר כך משום שבראש השנה עתידה לבא הגאולה כי היא נחשבת כבריאה מחודשת של העולם לאחר התוהו ובוהו שישרור בעולם.
כמו כן תקיעת השופר בר"ה מזכירה את שופרו של משיח כדברי הנביא "וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יִתָּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל וּבָאוּ הָאֹבְדִים בְּאֶרֶץ אַשּׁוּר וְהַנִּדָּחִים בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְהִשְׁתַּחֲווּ לַיקֹוָק בְּהַר הַקֹּדֶשׁ בִּירוּשָׁלִָם" (ישעיהו כז/יג)
אשור מסמלת את המדינות שבהם היהודים חיים באושר ושם עלולים ללכת לאיבוד בגלל נישואי תערובת והתקלקלות.
ומצרים מסמלת את המדינות בהן היהודים סובלים מרדיפות וצרות.
יתכן הדבר, שהגאולה תבא בר"ה היות ועם ישראל מתחזק בתשובה , ומאידך הקב"ה מזרז את הגאולה בבחינת "שובו אלי ואשובה אליכם"(מלאכי ג/ז).