ימים נוראים - ימי אלול ותשרי

מאת: הרב יעקב סלקמון

קטגוריה: מ. ימים נוראים, ראש השנה ויום כיפור

ימי אלול ותשרי הם ימי רחמים וסליחות. דורשי רשומות דרשו - אלול ראשי תיבות "אני לדודי ודודי לי" [שיר השירים ו/ג] פסוק זה מתאים מאוד לימים אלו כיון שאלו ימים בהם הקשר בין הקב"ה –הדוד, לעם ישראל –הרעיה, נמצא במצב אידיאלי של השקעה ועשיה הדדית .

בשאר ימות השנה ישנם לעיתים מצבים מסוימים של ריחוק ועייפות, בהם כל צד מחכה שהצד השני יהיה זה שיתן את קריאת הכוון וכתוצאה מכך ישנם עיכובים ואין התקדמות ,בחיי היום יום אנו מבקשים מהקב"ה "משכני אחריך נרוצה" כלומר אנו מצפים שהקב"ה יהיה היוזם של המהלכים ואנו מצידנו נענה לקריאה והקב"ה מבחינתו מצפה שאנו נוביל את הקשר וכך מסביר ר"ח מוולאז'ין בנפש החיים [א/ט] את הפס' "לסוסתי ברכבי פרעה דימיתיך רעיתי" כצפיה של הקב"ה מעם ישראל שיובילו את הקשר עימו כסוס פרעה שהוביל את רוכבו .

 

כך גם במקרה של חטא המצריך תשובה עם ישראל פונה אל הקב"ה בבקשה שיפתח הוא את ליבותינו לעשיית תשובה ויקבלנו לפניו ברחמים "הֲשִׁיבֵנוּ יְדֹוָד אֵלֶיךָ וְנָשׁוּבָה חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם" [איכה ה/כא]. לעומתנו גם הקב"ה מחכה למעשיהם של עם ישראל, שהרי הם שגרמו לניתוק הקשר "שׁוּבוּ אֵלַי וְאָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם אָמַר יְדֹוָד צְבָאוֹת וַאֲמַרְתֶּם בַּמֶּה נָשׁוּב" [מלאכי ג/ז] .

בימי אלולישנה התקרבות מיוחדת של עם ישראל אל הקב"ה הן על ידי תפילה והן בעשיית תשובה וגם הקב"ה מאזין לתפילותינו וסולח.

וכך כותב הרמב"ם בהלכות תשובה בהסבירו את יחודם של ימים אלו:"אע"פ שהתשובה והצעקה יפה לעולם, בעשרה הימים שבין ראש השנה ויום הכפורים היא יפה ביותר ומתקבלת היא מיד שנאמר דרשו ה' בהמצאו... יום הכפורים הוא זמן תשובה לכל ליחיד ולרבים והוא קץ מחילה וסליחה לישראל, לפיכך חייבים הכל לעשות תשובה ולהתודות ביום הכפורים ..." [הל' תשובה ב/ו-ז]

יחודם של ימים אלו נובע משתי סיבות עיקריות: סיבה ראשונה הקשורה לכלל הבריאה היא שבימים אלו נברא העולם [האדם] וביום זה החלה מלכות ה' בעולם [שכן אין מלך בלא נתינים]. ביום זה ישנו תהליך של סיכום השנה שחלפה כל באי העולם עוברים לפניו כבני מרון [משנה ראש השנה א/ב] ומרגע זה ניתן לפתוח דף חדש ולהתחיל מחדש.

הסיבה השניהקשורה רק לעם ישראל ,בימים אלו עלה משה רבנו להר סיני שם שהה החל מר"ח אלול ועד יום הכפורים וביום הכפורים ירד עם הלוחות השניים ובכך חזרנו למצב שהיה לפני חטא העגל.

וכך פעם בשנה הקשר בין עם ישראל והקב"ה חוזר אל פסגת הר סיני ואנו משמיעים את קול השופר שמלבד הזכרת האיל של עקדת יצחק מזכיר גם את השופר של מעמד הר סיני, שם נאמר (שמות יט/יט) "וַיְהִי קוֹל הַשּׁוֹפָר הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד מֹשֶׁה יְדַבֵּר וְהָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל"

כאז אנו מקבלים עול מלכות שמים וממליכים את הקב"ה בתפילה מיוחדת תפילת מלכויות.

כאז ימים אלו מלווים בתחושת קדושה וקרבה מיוחדת לקב"ה. וכאז אנו מצפים להתחיל דף חדש בלא רישומם של חטאי העבר.

יהי רצון שבזכות ימים אלו נזכה בקרוב לשמוע את קול שופר הגאולה "וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יִתָּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל וּבָאוּ הָאֹבְדִים בְּאֶרֶץ אַשּׁוּר וְהַנִּדָּחִים בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְהִשְׁתַּחֲווּ לַידֹוָד בְּהַר הַקֹּדֶשׁ בִּירוּשָׁלִָם" [ישעיהו כז/יג].